Wilno na kilka dni zamieniło się w europejską stolicę kina studyjnego, goszcząc 23. Konferencję Sieci Europa Cinemas – jednego z najważniejszych wydarzeń branży filmowej na naszym kontynencie. W tegorocznej edycji uczestniczyło ponad 500 delegatów, w tym prawie 20 przedstawicieli polskich kin studyjnych, którzy wraz z setkami przedstawicieli branży z całej Europy debatowali nad kluczowymi wyzwaniami i szansami dla kin studyjnych oraz niezależnych twórców filmowych.
Spotkanie branży w duchu współpracy
Europa Cinemas, sieć wspierająca niezależne kino europejskie, która osiągnęła 3121 ekranów w 783 miastach i 39 krajach, od lat wyznacza kierunki rozwoju w promowaniu filmów tworzonych na Starym Kontynencie. Tegoroczna konferencja zgromadziła dystrybutorów, producentów, właścicieli kin, agentów sprzedaży i wystawców, którzy wspólnie analizowali obecne trendy, dzielili się sukcesami i szukali nowych rozwiązań dla wyzwań, jakie stoją przed kinem studyjnym w dynamicznie zmieniającym się środowisku audiowizualnym. Wydarzenie to jest częścią dynamicznej, zintegrowanej strategii Europa Cinemas, w tym Laboratoriów Innowacji i Rozwoju Publiczności, programu Collaborate to Innovate, Boot Camps i programu NEXT/Change, w ramach którego pomysły są rozwijane, dostosowywane i przekształcane w działania na poziomie lokalnym, krajowym i międzynarodowym.
W programie znalazły się panele dyskusyjne, warsztaty i sesje networkingowe, które stanowiły przestrzeń do rozmów o innowacjach technologicznych, budowaniu publiczności w dobie platform streamingowych oraz wyzwaniach finansowych stojących przed kinem.
Polska obecność na konferencji
Wśród polskich delegatów znalazła się prezeska Stowarzyszenia Kin Studyjnych Marlena Gabryszewska oraz reprezentanci takich kin jak: krakowskie Kino Pod Baranami – Marynia Gierat, Mikro -Justyna Adamczyk, Agrafka i KIKA – Agnieszka i Bogdan Baliccy, stołeczna Kinokawiarnia Stacja Falenica – Ewa Jaskólska, Kino Pałacowe – Piotr Szczyszyk, Kino Rialto – Jola Myszka, Kino Muza w Poznaniu – Joanna Piotrowiak i Dorota Reksińska, elbląskie Kino Światowid – Aleksandra Bielska , kielecki Fenomen – Jarosław Skulski, gdańskie Kameralne Cafe – Piotr Gładkowski, katowicki Kosmos – Bożena Perska i Kinoteatr Rialto – Katarzyna Pryc, Echo w Jarocinie – Małgorzata Niestrawska, gliwicki Amok – Urszula Biel, łowicki Fenix – Maciej Malangiewicz. Zarówno podczas oficjalnych debat, jak i w kuluarach, wielokrotnie podkreślano znaczenie lokalnych kin studyjnych w budowaniu wspólnoty widzów, a także ich rolę jako ośrodków kultury i edukacji filmowej.
W rozmowach polskich uczestników przewijały się wątki dotyczące wzrostu popularności wydarzeń specjalnych, takich jak pokazy filmów z muzyką na żywo, czy seanse tematyczne przyciągające młodszą widownię. Nie zabrakło również dyskusji o potrzebie wsparcia dla niezależnych kin w małych miastach, które borykają się z wyzwaniami finansowymi, ale wciąż mają kluczowe znaczenie dla promocji europejskiego kina.
Trendy i wyzwania
Jednym z głównych tematów była rosnąca konkurencja ze strony platform streamingowych. Prelegenci, w tym uznani producenci i dystrybutorzy, podkreślali konieczność tworzenia unikalnych doświadczeń kinowych, których nie zastąpi domowe oglądanie.
Wspólna przyszłość europejskiego kina
Konferencja zakończyła się pozytywnym akcentem: uczestnicy zgodnie uznali, że pomimo wyzwań przyszłość europejskiego kina jest obiecująca, szczególnie jeśli branża będzie działać w duchu współpracy. Podkreślano rolę kin studyjnych jako kluczowych przestrzeni kulturowych, które łączą różnorodne środowiska i inspirują widzów do odkrywania nowych perspektyw.
Przedstawiciele polskich kin wyjechali z Wilna z bagażem nowych pomysłów i kontaktów, gotowi wdrażać je w swoich ośrodkach. Jak podkreślili, wymiana doświadczeń w międzynarodowym gronie to nieoceniona wartość, która pozwala wzmacniać pozycję niezależnego kina w globalnym świecie audiowizualnym.
